Bekijk grafiek van relaties

Beschrijving

Centrale onderzoeksvraag/doel
Dit project Food2know, op de grens tussen wetenschappelijke kennisoverdracht en voorlichting, beoogt om het inzicht in de materie van wild gevangen vis aanzienlijk te vergroten bij de stakeholders die als ambassadeurs van het product kunnen beschouwd worden, nl. de toekomstige chef-koks en horecamensen. ILVO ondersteunt hiermee vanuit  zijn expertise en zijn missie om de visserijketen te verduurzamen, het Vlaamse beleidsdoel om (op middellange termijn) een betere marktpenetratie te geven aan minder gekende vissoorten. Met als verhoopt gevolg een betere prijsvorming voor de Vlaamse rederijen die deze aanvoeren. Concreet  krijgen de studenten van Vlaamse hotelscholen een waaier aan interactieve uitwisselingen en praktisch toepasbare informatie aangeboden.

Onderzoeksaanpak
We werken een aantrekkelijk educatief pakket uit dat ondermeer bestaat uit workshops, opleidingen die worden georganiseerd op de plaats waar de productie zich afspeelt, studiedagen waarin zowel praktische als theoretische zaken zijn opgenomen. Er komt een handige syllabus die aan de deelnemende klassen na de cursus wordt uitgedeeld. We bevragen de scholen in hoeverre hetgeen werd aangeleerd daadwerkelijk een invloed heeft op de kennis van de leerlingen. Op basis van de feedback passen we de aanpak verder aan. De elementen die zeker aan bod komen zijn de herkomst van de wilde vis, de keten die wordt doorlopen vooraleer deze in de keuken terecht komt, de diversiteit die wordt aangeboden door de Vlaamse vissers, de beoordeling van de kwaliteit en alle aspecten rond voedselveiligheid. De dagopleiding schetst zodoende een totaalbeeld van de activiteiten van de Vlaamse visserijsector.

Relevantie/Valorisatie
De Vlaamse hotelscholen leiden vandaag het koks – en horecapersoneel op dat binnen afzienbare tijd professioneel actief is in de horeca. De promotie van de Vlaamse vis in al zijn aspecten hoort daarom zeker bij deze studentendoelgroep te gebeuren. Bij een interne sectorale rondvraag is vastgesteld dat de horecastudenten een zeer beperkte kennis hebben van het aanbod aan wild gevangen vis.  We verwachten dat de kennis van de doelgroep zich sterk ontwikkelt. We denken ook dat deze aanpak bijdraagt tot een op termijn betere marktpenetratie van de minder gekende vissoorten.
AcroniemFISH2KNOW
StatusVoltooid
Effectieve start/einddatum1/01/1231/08/14

ID: 4149618