Standard

Netwerken en Innoveren : inzichten voor de Vlaamse land-en tuinbouw. / Crivits, Maarten; Dessein, Joost; Lauwers, Ludwig; Taragola, Nicole; Gellynck, Xavier ; Kuhne , Bianka ; Lambrecht , Evelien .

Instituut voor Landbouw-, Visserij- en Voedingsonderzoek, 2014. 41 blz.

Onderzoeksoutput: Boek/rapportRapportOnderzoek

Harvard

Crivits, M, Dessein, J, Lauwers, L, Taragola, N, Gellynck, X, Kuhne , B & Lambrecht , E 2014, Netwerken en Innoveren : inzichten voor de Vlaamse land-en tuinbouw. Instituut voor Landbouw-, Visserij- en Voedingsonderzoek.

APA

Crivits, M., Dessein, J., Lauwers, L., Taragola, N., Gellynck, X., Kuhne , B., & Lambrecht , E. (2014). Netwerken en Innoveren : inzichten voor de Vlaamse land-en tuinbouw. Instituut voor Landbouw-, Visserij- en Voedingsonderzoek.

Vancouver

Crivits M, Dessein J, Lauwers L, Taragola N, Gellynck X, Kuhne B et al. Netwerken en Innoveren : inzichten voor de Vlaamse land-en tuinbouw. Instituut voor Landbouw-, Visserij- en Voedingsonderzoek, 2014. 41 blz.

Author

Crivits, Maarten ; Dessein, Joost ; Lauwers, Ludwig ; Taragola, Nicole ; Gellynck, Xavier ; Kuhne , Bianka ; Lambrecht , Evelien . / Netwerken en Innoveren : inzichten voor de Vlaamse land-en tuinbouw. Instituut voor Landbouw-, Visserij- en Voedingsonderzoek, 2014. 41 blz.

Bibtex

@book{03fea8aedcc74e8ba739c42208d44913,
title = "Netwerken en Innoveren : inzichten voor de Vlaamse land-en tuinbouw",
abstract = "Om hun concurrentiekracht te behouden en te versterken bij steeds wijzigende maatschappelijke uitdagingen, moeten land- en tuinbouwbedrijven innoveren. De benodigde kennis hiervoor is complex, sterk verspreid en vaak onvoldoende specifiek voor het eigen bedrijf. Het familiale karakter van veel land- en tuinbouwbedrijven, met geringe personeelsinzet en beperkte macht in de keten, bemoeilijkt de toegang tot externe kennis. Het samenwerken in, of deelnemen aan, netwerken is een optie om effici{\"e}nter informatie en kennis te verzamelen, ontwikkelingskosten te delen en het innovatieproces te versnellen. In het kader van een IWT- onderzoeksproject wordt het brede scala aan netwerken binnen de land -en tuinbouw vanuit een innovatieperspectief bekeken. Typisch bij een innovatieproces zijn vijf karakteristieken: visie, kennis, communicatie, coalitie en sociale innovatie. Een innovatie is een balans tussen een bestaand bedrijfsproces en ‘wilde’ idee{\"e}n en moet kaderen binnen een goed doordachte visie. Participeren in een netwerk kan helpen om deze visie op punt te stellen. Een netwerk fungeert ook als vangnet voor nieuwe kennis. Dit is cruciaal om aankomende veranderingen op te sporen en opportuniteiten te herkennen. Hoe meer contacten, hoe meer kans om iets nieuws te ontdekken. Hierbij is face-to-face communicatie veel effici{\"e}nter dan eenrichtingsverkeer naar de land- en tuinbouwer. Een netwerk moet coalitievorming verbeteren. Afhankelijk van het netwerk zal dit betekenen dat men moet kunnen omgaan met tegengestelde belangen of dat men gedeelde belangen kan versterken. Innovaties ontstaan niet in een sociaal vacu{\"u}m; succesvolle innovatieprocessen ontstaan vaak als men zich niet beperkt binnen {\'e}{\'e}n omgeving, maar als wederzijds leren wordt gestimuleerd en de bestaande routines kunnen worden doorbroken.",
keywords = "S212-bedrijfssociologie, Innovatie , netwerken , Vlaamse Landbouw , economie",
author = "Maarten Crivits and Joost Dessein and Ludwig Lauwers and Nicole Taragola and Xavier Gellynck and Bianka Kuhne and Evelien Lambrecht",
year = "2014",
month = "9",
language = "Nederlands",
isbn = "978-90-5989-724-4",
publisher = "Instituut voor Landbouw-, Visserij- en Voedingsonderzoek",
address = "Belgi{\"e}",

}

RIS

TY - BOOK

T1 - Netwerken en Innoveren : inzichten voor de Vlaamse land-en tuinbouw

AU - Crivits, Maarten

AU - Dessein, Joost

AU - Lauwers, Ludwig

AU - Taragola, Nicole

AU - Gellynck, Xavier

AU - Kuhne , Bianka

AU - Lambrecht , Evelien

PY - 2014/9

Y1 - 2014/9

N2 - Om hun concurrentiekracht te behouden en te versterken bij steeds wijzigende maatschappelijke uitdagingen, moeten land- en tuinbouwbedrijven innoveren. De benodigde kennis hiervoor is complex, sterk verspreid en vaak onvoldoende specifiek voor het eigen bedrijf. Het familiale karakter van veel land- en tuinbouwbedrijven, met geringe personeelsinzet en beperkte macht in de keten, bemoeilijkt de toegang tot externe kennis. Het samenwerken in, of deelnemen aan, netwerken is een optie om efficiënter informatie en kennis te verzamelen, ontwikkelingskosten te delen en het innovatieproces te versnellen. In het kader van een IWT- onderzoeksproject wordt het brede scala aan netwerken binnen de land -en tuinbouw vanuit een innovatieperspectief bekeken. Typisch bij een innovatieproces zijn vijf karakteristieken: visie, kennis, communicatie, coalitie en sociale innovatie. Een innovatie is een balans tussen een bestaand bedrijfsproces en ‘wilde’ ideeën en moet kaderen binnen een goed doordachte visie. Participeren in een netwerk kan helpen om deze visie op punt te stellen. Een netwerk fungeert ook als vangnet voor nieuwe kennis. Dit is cruciaal om aankomende veranderingen op te sporen en opportuniteiten te herkennen. Hoe meer contacten, hoe meer kans om iets nieuws te ontdekken. Hierbij is face-to-face communicatie veel efficiënter dan eenrichtingsverkeer naar de land- en tuinbouwer. Een netwerk moet coalitievorming verbeteren. Afhankelijk van het netwerk zal dit betekenen dat men moet kunnen omgaan met tegengestelde belangen of dat men gedeelde belangen kan versterken. Innovaties ontstaan niet in een sociaal vacuüm; succesvolle innovatieprocessen ontstaan vaak als men zich niet beperkt binnen één omgeving, maar als wederzijds leren wordt gestimuleerd en de bestaande routines kunnen worden doorbroken.

AB - Om hun concurrentiekracht te behouden en te versterken bij steeds wijzigende maatschappelijke uitdagingen, moeten land- en tuinbouwbedrijven innoveren. De benodigde kennis hiervoor is complex, sterk verspreid en vaak onvoldoende specifiek voor het eigen bedrijf. Het familiale karakter van veel land- en tuinbouwbedrijven, met geringe personeelsinzet en beperkte macht in de keten, bemoeilijkt de toegang tot externe kennis. Het samenwerken in, of deelnemen aan, netwerken is een optie om efficiënter informatie en kennis te verzamelen, ontwikkelingskosten te delen en het innovatieproces te versnellen. In het kader van een IWT- onderzoeksproject wordt het brede scala aan netwerken binnen de land -en tuinbouw vanuit een innovatieperspectief bekeken. Typisch bij een innovatieproces zijn vijf karakteristieken: visie, kennis, communicatie, coalitie en sociale innovatie. Een innovatie is een balans tussen een bestaand bedrijfsproces en ‘wilde’ ideeën en moet kaderen binnen een goed doordachte visie. Participeren in een netwerk kan helpen om deze visie op punt te stellen. Een netwerk fungeert ook als vangnet voor nieuwe kennis. Dit is cruciaal om aankomende veranderingen op te sporen en opportuniteiten te herkennen. Hoe meer contacten, hoe meer kans om iets nieuws te ontdekken. Hierbij is face-to-face communicatie veel efficiënter dan eenrichtingsverkeer naar de land- en tuinbouwer. Een netwerk moet coalitievorming verbeteren. Afhankelijk van het netwerk zal dit betekenen dat men moet kunnen omgaan met tegengestelde belangen of dat men gedeelde belangen kan versterken. Innovaties ontstaan niet in een sociaal vacuüm; succesvolle innovatieprocessen ontstaan vaak als men zich niet beperkt binnen één omgeving, maar als wederzijds leren wordt gestimuleerd en de bestaande routines kunnen worden doorbroken.

KW - S212-bedrijfssociologie

KW - Innovatie

KW - netwerken

KW - Vlaamse Landbouw

KW - economie

M3 - Rapport

SN - 978-90-5989-724-4

BT - Netwerken en Innoveren : inzichten voor de Vlaamse land-en tuinbouw

PB - Instituut voor Landbouw-, Visserij- en Voedingsonderzoek

ER -